Sikringsordning
Denne ordning sikrer en patient tilbagebetaling af et betalt honorar, hvis der i en afgørelse fra Styrelsen for Patientklager eller Sundhedsvæsenets Disciplinærnævn er tilkendt tilbagebetaling i forbindelse med en klagesag, og hvis tandlægen ikke er i stand til at opfylde dette krav økonomisk.
Der er dog en række betingelser, der skal være opfyldt inden kravet kan udbetales.
Betingelser for tilbagebetaling:
Det er en betingelse, at tandlægen på behandlingstidspunktet var medlem af Tandlægeforeningen og på dette tidspunkt havde betalt til forsikringen i mindst 1 år.
For tandlæger, der ikke har været medlem af Tandlægeforeningen og arbejdet/været klinikejer i privat praksis i mindst et år, er det en betingelse, at tandlægen har betalt til forsikringen siden medlemskab af Tandlægeforeningen og ansættelse/klinikejer i privat praksis.
For at et krav om tilbagebetaling af erlagt honorar kan imødekommes skal følgende betingelser også være opfyldt:
For så vidt angår PATIENTENS krav er det en betingelse:
At fordringen skal hidrøre fra en afgørelse i klagesag angående tandbehandling behandlet af Styrelsen for Patientklager eller Sundhedsvæsenets Disciplinærnævn med eventuelt efterfølgende behandling i det almindelige retssystem. Afgørelsen fra Styrelsen for Patientklager eller Sundhedsvæsenets Disciplinærnævn skal være upåankelig og endelig.
For så vidt angår TANDLÆGEN skal ét af følgende forhold være til stede:
Tandlægen skal være
- gået personlig konkurs eller være insolvent
- afgået ved døden, og boet skal være insolvent
- flyttet til udlandet og opfylder ikke sin forpligtelse
- under gældssanering eller akkord (indgår forlig med kreditor)
Kravet skal være fremsat til Tandlægeforeningens Praksisforsikring inden 1 år efter, at der er truffet afgørelse i Styrelsen for Patientklager eller Sundhedsvæsenets Disciplinærnævn.